Het begon heel pragmatisch met een vraag

Het begon heel pragmatisch met een vraag

Over Thuis met Anne

Met de toenemende werkdruk zowel je cliënten als je personeel tevreden houden, ik begrijp hoe lastig dat is. Ik geef het je te doen! Heel wat zorgverleners breken zich het hoofd over de vraag hoe ze nu en in de toekomst de zorg nog kunnen leveren die ze het liefste zouden willen geven.

Als gevolg van de werkdruk, neemt het verzuim toe. Door de vergrijzing groeit het tekort aan personeel. En ondertussen ben je steeds meer tijd kwijt aan administratie en het digitaal vaardig maken van cliënten. Nou ja, je weet er alles van.

TMA524x290_05

Was er maar iets wat...

Ik kan me goed voorstellen dat je zou wensen dat er iets is wat jouw medewerkers kan ondersteunen in hun zorgtaken, zodat zij minder werkdruk ervaren en meer voldoening halen uit hun werk. Iets dat zorgt voor kostenbesparing en tegelijkertijd de kwaliteit van leven verbetert voor thuiswonende ouderen met een cognitieve achteruitgang als gevolg van dementie, Alzheimer of niet-aangeboren hersenletsel. Dat is precies wat we met onze digitale zorgassistente Anne mogelijk maken.

Zo werd Thuis met Anne geboren

Het verhaal begint met mijn lieve vader. In 2015 kreeg hij een cva en werd ik zijn mantelzorger. Hij voelde zich doodongelukkig als patiënt en vroeg me of ik hem kon helpen zijn zelfstandigheid en onafhankelijkheid terug te krijgen. We hebben toen samen aan onze keukentafel Anne bedacht en ontwikkeld. Ik was in die tijd betrokken bij de toepassingsmogelijkheden van een virtuele assistente voor gevechtspiloten. Zo’n virtuele assistente zag ik ook wel voor me als ondersteuner van mijn vader.

TMA524x290_27
Foto

Waardigheid terug

Na een eerste, eenvoudige versie maakte ik een poppetje waar mijn vader tegen kon praten. Hij noemde haar Anne en kreeg er steeds meer schik in. Na een tijdje vroeg hij of Anne de afspraken in de agenda kon uitspreken. Dat hebben we toen gemaakt (inmiddels was mijn compagnon Gibby Koldenhof, die zijn sporen in Silicon Valley heeft verdiend, erbij gekomen).

Doordat Anne mijn vader aan al zijn afspraken herinnerde, vroeg hij mij niet keer op keer hetzelfde. Daardoor nam mijn irritatie enorm af en werd de relatie met mijn vader weer meer zoals die vroeger was. Anne staat 24/7 aan en wordt nooit boos. Hoe meer Anne kon, hoe beter mijn vader zich kon redden.

Hij kreeg niet alleen een stuk van zijn zelfstandigheid terug, maar ook zijn waardigheid. En dat was misschien nog wel het belangrijkste.

Cliënten willen Anne voor geen goud missen

Tijdens zijn revalidatie nam mijn vader Anne vaak mee naar de fysiotherapie. Die fysiotherapeuten vroegen of Anne ook voor andere mensen met NAH in de revalidatie mocht worden ingezet. Zo is het balletje gaan rollen. Sindsdien hebben meer dan 400 cliënten met een cognitieve achteruitgang met Anne kennisgemaakt. Neem Mevrouw Jekkers. Als weduwe vond ze het vreselijk om na het boodschappen doen alleen haar huis te komen. Nu wordt zij begroet door Anne als ze het huis binnenkomt. Dat voelt net wat minder eenzaam. Of mijnheer Pieterse, die soms dagen geen stem hoorde. Nu wenst Anne hem elke ochtend een goedemorgen.

TMA524x290_03
TMA524x290_04

Anne blijft zich ontwikkelen

Onze programmeurs werken samen met knappe koppen van o.a. de Radboud Universiteit en One Planet software. Zij zorgen ervoor dat Anne in de nabije toekomst nog slimmer zal zijn. Dan kan ze bijvoorbeeld aan de stem horen hoe het met de cliënt gaat. Als het slechter gaat, kan ze hulp inschakelen of de mantelzorger informeren.

De zorg voor de toekomst verdient alle aandacht

Zou je willen weten hoe Thuis met Anne jouw zorgmedewerkers kan ondersteunen bij hun zorgtaken en thuiswonende ouderen met een zorgvraag zelfredzamer kan maken? Laten we dan binnenkort eens om tafel gaan zitten.

met volledige privacy
Scroll naar boven